Zdravý cibulový quiche z celozrnné mouky

Krásnou neděli!

Před pár dny nám začal únor, můj nejoblíbenější měsíc z celého roku, protože mám na jeho konci narozeniny. ♥ Tenhle rok budou opravdu speciální, a tak už se mi v hlavě rodí spoustu představ o oslavě, kterou bych chtěla uspořádat. No a co je gró každé oslavy? Dobré občerstvení přece! A tak mě napadlo, že bych mohla začít vymýšlet recepty na zdravé občerstvení, které by bylo vhodné na party, co říkáte? Únor je u nás totiž měsícem oslav... neslavím jen já, ale i babička a můj milovaný bráška (kterému budu chystat zdravější verzi krtkova dortu).

No a co budeme dneska péct? Jak už jste si mohli v názvu dnešního receptu přečíst - cibulový quiche. Ten mě lákal už pěknou řádku let. Měli ho snad v každé kavárně, kam jsem přišla, a pak i v Ugovi! Nicméně v původním receptu je spoustu másla, bílé mouky atd., atd. a mě bylo vždy "líto" si ho dát. Tyhle časy jsou ale už dávno pryč, dneska mám na stravu zase trošku jiný náhled a kdybych ho někde ještě potkala a měla na něj chuť, určitě si ho dám, protože jedno takovéhle jídlo mi rozhodně nevezme moje výsledky, na kterých jsem celý rok pilně pracovala. :) A to neplatí jen u mne, ale i u vás!

No ale zpět k tomu, jak vlastně tenhle recept vznikl. Nedávno jsem dostala chuť vyzkoušet něco totálně jiného, co bych si normálně nedala, a napadlo mě, že bych mohla zkusit upéct něco slaného. Já a slané věci (nebo nedejbůh slané snídaně), to je rarita. Jsem prostě milovník (ne)sladkého, a tak každý den snídám svojí ovesnou kaši s ovocem nebo banán s tvarohem, o víkendech zase waffle, lívanečky... a slané jídla si dávám, když splním denní příjem cukru. 

Odhodlala jsem se teda a řekla jsem si, že vyzkouším upéct quiche. Přece jenom nasládlá chuť cibule, sýr a Schwarzwaldská šunka... to oblomilo i moje (ne)sladké srdce, a tak jsem se dala do pečení. Řeknu vám upřímně, přiřazovat k typicky sladkým jídlům neslané ingredience a ještě je tak pojmenovávat, mi přijde skoro až nechutné. Třeba špenátové palačinky, sýrová roláda nebo právě cibulový koláč! Nikdy jindy bych kyši nedala šanci, avšak něco se ve mně ten den zlomilo a můžu vám říct, že jsem za to zatraceně ráda, protože se zrodila neuvěřitelně skvělá ňamka, která může být s klidem součástí vašeho zdravého a vyváženého jídelníčku! Tak kdo ví, třeba dám za chvíli šanci i ostatním slaným jídlům... :) a jak na ně nahlížíte vy? Určitě se podělte o svoje zkušenosti do komentářů! ♥


Na cibulový quiche (⌀ 26-28cm) budeme potřebovat:

TĚSTO:

* 100 g celozrnné špaldové mouky
* 100 g hladké špaldové mouky
* 1 bílý jogurt (150 g)
* 30 g másla pokojové teploty

NÁPLŇ:

* 2 polotučné tvarohy
* 4 vejce
* 2 plátky Schwarzwaldské šunky
* 2 velké cibule
* sůl, pepř, chilli, tymián

NAVÍC:

* máslo na smažení a vymazání koláčové formy
* 1 rajče a 1 mrkev na dozdobení
* trochu Pecorina na posypání

Postup:

1. V míse si smícháme mouku s bílým jogurtem a máslem pokojové teploty. Vypracujeme vláčné, tvárné těsto, které obalíme fólií a dáme odpočinout do lednice.


2. Mezitím si nakrájíme cibule na půlkolečka, která pak osmahneme na trošce másla dozlatova.



3. V druhé míse pak rozmícháme tvarohy s vejci, přidáme plátky Schwarzwaldské šunky na kostičky, dobře osolíme a opepříme, můžeme přidat i chilli a tymián dle chuti. Na závěr do náplně přimícháme i opečenou cibuli a dobře promícháme.

4. Nyní je čas vytáhnout těsto z lednice. Těsto rukama dobře propracujeme na pokojovou teplotu a poté na pomoučeném vále (nebo silikonové podložce bez mouky) rozválíme na tenký plát. Ten pak přesuneme do máslem vymazané koláčové formy, dobře utěsníme a propícháme vidličkou. Přebytečné kraje odřežeme a jemně přehneme přes okraje.



5. Nyní už jen zbývá koláč naplnit. Tvarohovou plnku pak můžeme poklást kolečky rajčete a hoblinkami mrkve. Na závěr ho posypeme troškou strouhaného Pecorina a dáme péci.


6. Pečeme 25 minut na 180°C a poté užíváme úžasnou chuť jemné náplně, sladké cibule a křupavého těstíčka. Nejlepší je koláč ohřáty nebo chvilku odleželý. Dobrou chuť! ♥


Komentáře